Zažij hosta: markeťák Karel Novotný

Vítáme vás u druhého dílu Zažij hosta – cestuj z gauče! Dnes se podíváme na aktuální situaci z jiného úhlu pohledu. Dnešním hostem bude marketér Karel Novotný, který cestování po Česku miluje. Mimo péče o značky je také garantem marketingu na vysoké škole Newton College.

 

 

 

V rámci vaší práce vám pod rukami projde mnoho značek. Jaké problémy a potíže mají nejčastěji?

Myslím, že to je teď v jedné věci úplně stejné, a to že se neví, co bude. Tím je to vlastně stejné – spravedlivé. Je pravda, že každá značka má nyní jiný typ problému. Těm značkám, které se orientují v lékařském oboru, se nyní daří poměrně dobře, kdežto cestovní kanceláře trpí. Ať to je tak nebo tak, nikdo z nás neví, jestli to bude trvat týden nebo měsíc, rok či dva… A jakou to bude mít dynamiku. Možná nám povolí se potkávat v deseti lidech, ale kdy nám povolí překračovat hranice, nevíme vůbec nikdo. Nejrůznější značky ve všech sférách budou v různém čase nabízet různé typy služeb a zboží, jak se bude proměňovat naše poptávka a nálada. Všichni máme nejrůznější scénáře a bojujeme, a je možné, že to všechno bude stejně úplně jinak. Takže nyní je největším problémem nejistota.

 

Můžeme my občané tedy jako kupní síla nějak značkám pomoci? Máme teď preferovat víc než kdykoli české a lokální podniky? Z jakého pohledu se na toto díváte?

Já osobně nejsem tohoto fanoušek a ani jsem to nikdy moc nepochopil. Mohu podporovat tady svého místního prodejce všeho možného, jako je například pečivo, a tak dál. Konec konců, kdo chce, tak to dělá a nepotřebuje k tomu žádnou velkou výzvu. Na druhou stranu, když půjdete koupit český jogurt a půjdete do holandského supermarketu, který je v německé nákupní galerii, tak nevím, kde v tom je smysl. Dnešní svět je strašně zamotaný. Je to složité. Já třeba nevím, jestli je Škoda česká automobilka nebo německá. Každý si v tom všem najde vzorec, jaký chce. Ale co si myslím je to, že mnohem užitečnější je obecně nakupovat. Je to celkem paradox, dlouho to tady nebylo. Žijeme v době konzumu a pořád se neustále „dohadujeme“ a mlátíme klackem po hlavě, jsme rozmazlení a moc nakupujeme. Tak teď si troufám říci, že to, abychom hodně nakupovali bude tím, jak tu ekonomiku můžeme vrátit zpátky. Jak se začnou uvolňovat jednotlivé možnosti nákupu, to znamená, že jak přestanou kralovat donáškové služby, ale budeme někam moci jít, tak pojďme. Samozřejmě to bude ještě v tom cash flow režimu.

 

Myslím si, že na krizi se může ukázat charakter značek, které působí tady na trhu. Dá se z vašeho pohledu jako marketéra říci, které jsou jako doslova „falešné“ nebo naopak jako ochránci, kteří nám chtějí pomáhat. Dalo by se to takto zhodnotit? 

Nejspíše ne, já bych to nerozebíral. Je to pro mě důležitá konstrukce. Možná byste měli sledovat ve svém okolí značky, kterým se daří adaptovat na aktuální situaci. To mi připadá jako užitečný parametr. To, že se někdo v krizi nestane skutečným hrdinou, bych neodsuzoval. Ale to, že někdo najde nějakou novou funkci naplněnou tím, co dělal před tím, že najde jiný cíl své služby a že dokáže propojit starší produkty, vyvíjet nové. Mě osobně baví sledovat, jak se značky readaptují k této současné situaci. A to je to, co se mi líbí. To všechno, co se dá ve světě najít za užitečné věci. A tím dokáží společnosti pomoci. Kdybychom chtěli říct, že některé značky jsou „falešné“, tak právě takové se najdou vždycky. Ať už je doba míru nebo války, pandemie, čehokoliv. Také často ty značky, které byly málo známé nebo „nezajímavé“, povstanou, a dokáží v sobě probudit něco mnohem většího.

 

Teď bych pro vás měl těžší otázku. Kdyby nás poslouchal podnikatel z cestovního ruchu a vy byste mu měl poradit jednou větou, co by měl dělat, jakým směrem se soustředit?

Vy moc dobře víte, že žádná taková věta není. Ale jak říkají vojáci „Držte linie.“ Ta se vám nesmí rozpadnout. Vždy, když útočili ti druzí, kterým se rozpadla, tak prohráli. Touto metaforou chci říci, že ještě chvíli vydržte. Možná to budou jednotky dnů, možná to budou dva týdny, ještě nevíme, co bude. Momentálně není čas na takovou tu zásadní paniku a pokud ano, neměla by žádnou strukturu, žádnou vizi. A to, protože nejsou data. Uvědomte si, jak moc všichni jste ponoření v panice poté, co to trvá teprve dva týdny. A tyto dva týdny dokáží všechno úplně rozdrtit. Co když v tom budeme dva měsíce, šest měsíců, co bude dál potom? Tyto dva týdny jsou hodně dynamické, den co den se mění nařízení, podmínky, nálada ve společnosti. Teď něco plánovat je hodně složité. Musíme držet finance a čekat na data. Možná to všechno trochu povolí 1.4., možná po Velikonocích. Od pondělí se testuje inteligentní karanténa na jižní Moravě. Zde si může každý najít vlastní scénář, kdo má chuť a nikdo mu jej nemůže vyvrátit. Všechny jsou tak trochu správně a všechny také tak trochu k ničemu. Ale na druhou stranu se každým týdnem budou data zpřesňovat, bude mnohem jednodušší ten plán nastavit správně. Pak teprve se bude moci dát rada. Ale má aktuální rada je - držte linie, nezblázněte se z toho a vydržte, dokud nebude víc informací.

 

Pokud se zaměříme přímo na místní cestovní ruch. Dalo by se říci, že na tom přímo někdo vydělává? A nebo to může být situace v tomto roce, že začnou vyhrávat prodejci a také zákazníci, že se například změní cena, kvalita…

Všechno se to odvíjí od legislativního rámce, který a kde vlastně bude. Teď jsme na jaře a myslím, že máme spousty jiných starostí, než cestování. Za chvílí to z nás opadne, budeme mít „roupy“, tak to my lidi máme vždycky, a začneme se dívat na prázdniny. Pan ministr školství slíbil, že prázdniny budou, což je pro cestovní ruch fatální parametr, zda rodiny s dětmi budou trávit prázdniny. To je jedna věc. Druhá je ta, že během prázdnin budou pravděpodobně zavřené hranice, tak český cestovní ruch zažije takovou historickou tsunami. Všichni budou otrávení ze situace, která teď je, a jediná destinace, která bude dovolená, je Česko.

 

Může to mít vliv například na kvalitu nabízených služeb, kdy bychom měli „přimhouřit oči“ – byla krize, tak zvládneme nižší kvalitu.

Těžko říct. Všechno se to odvíjí od toho, jak všechno bude reálně vypadat v té době. Já nedokážu posoudit, zda se podnikatelům podaří na to připravit. Určitě souhlasím s tím, že budeme takoví povolnější a méně přísní, že někam konečně budeme moci vyrazit. Budou Jeseníky bez Poláků a podobně. Ti, kteří jsou zvyklí cestovat do Chorvatska a kdo ví kam ještě, tak budou všichni v kempech, kdy jejich kapacita nebude pomalu stačit, což se stává běžně. A na to, že celý národ bude chodit na turistiku po Česku jsem upřímně zvědavý, protože spousta lidí bude na dovolené v Česku poprvé v životě.

 

Cestujete rád po Čechách, máte své oblíbené místo?

Cestování po Česku má ráda celá má rodina. Dokonce vedle v pokoji máme mapu Česka, kde si značíme, kde jsme byli a kde ještě ne. Systematicky si vyhledáváme všechny hory a zajímavá místa. Už máme koupený poukaz na výlet do Krkonoš. Ale docela jsme se těšili, že tam bude klid. Vzhledem k tomu, že všichni budou cestovat po Česku, tak je možné, že tam bude spousta Čechů, kteří byli zabarikádovaní ve svých bytech. Tak uvidíme, jak to všechno dopadne. Každopádně Česko miluji a pro cestovní ruch to může být hodně dobrá příležitost.

 

Je něco, co zde ještě nezaznělo a považujete to z vašeho oboru za důležité?

Stává se mi to teď u více klientů. Vy jste sám říkal, že ta krize mění charaktery. Platí to vlastně i z mého pohledu na určité kvalitě značek, jak jsou nebo nejsou řízeny. Ta krize ukazuje, že se někomu otevírá nová tržní šance, někomu naopak ty šance opadají. A ty značky, které jsou na vše připravené, jsou správně řízené v adaptibilitě. Mají vnitřní strukturu, jak ji řídit, ví jak developovat nové produkty, tak se jim teď daří prostě lépe. Oproti těm, co ani neví, že jsou značka a nepracují s tím, co je jejich účel a hodnoty. Pokud se jim změní zásadně vnější prostředí, jsou mnohem pomalejší v tom, jak se adaptovat na všechny ty změny.

 

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.. Více informací zde.